Avoinna arkisin klo 9.00 – 18.00

Hoitotekniikat

Hieronta/urheiluhieronta

 

Hieronta / urheiluhieronta vaikuttaa kudosten aineenvaihduntaa parantavasti. Se rentouttaa lihaskudosta ja/ tai jännekudosta, ja helpottaa kipua. Kipua voi aiheuttaa esim. voimakas rasitus (yleensä urheilun tai työn aiheuttamana), tai staattinen työ-/ harrasteasento. Lisäksi kireyden syynä voi olla jatkuvasti samansuuntaisina toistuvat liikkeet, tai vammojen, sairauksien tai synnynnäisten syiden aiheuttamat kehon virheasennot.
Hieronta on myös rentouttavaa ja kiputiloja ehkäisevää hoitoa, erityisesti säännöllisesti toteutettuna.

Pitkään jatkunut kipu vaatii monesti useamman kerran hoitosarjan. Kolme-neljä kertaa noin viikon välein toteutettava hieronta auttaa useimmiten hyvään alkuun. Kun hierontavälit ovat lyhyet, hieronnan avaama lihaskudos ei pääse jäykistymään uudestaan lähtötilaansa, vaan kudosta saadaan pehmitettyä kerta kerralta enemmän.

Urheiluhieroja hallitsee aina myös klassisen hieronnan. Tämän lisäksi urheiluhieroja hallitsee koulutuksensa kautta eri urheilulajien mukanaan tuomat tyypilliset lihasvaivat, sekä rasitusvammat. Urheiluhieronta toimii myös ennen urheilusuoritusta lihaksia valmistelevana ja herättelevänä käsittelynä. Urheilusuorituksen jälkeen hieronta rentouttaa lihaksia. Harjoittelukaudella lihaskireyksiä voidaan poistaa käyttämällä muokkaavaa, syvemmälle vaikuttavaa hierontaa.

Kuivaneulaus

 

Kuivaneulaus eli Dry Needling on akupunktioneuloilla tehtävä, länsimaiseen lääketieteeseen pohjaava kivun hoitotapa. Kuivaneulaus pyrkii vaikuttamaan lihaskudokseen yleisesti, tai kudoksessa sijaitseviin triggerpisteisiin. Hoito on kivutonta ja tehokasta.
Triggerpisteitä voidaan käsitellä painamalla, tai neuloja hyödyntäen. Triggerit ovat jännittyneessä lihassyyssä sormin tunnistettavissa olevia paikallisia, hyvin kosketusherkkiä kohtia. Ne saattavat kiristyessään kiristää voimakkaasti koko niiden vaikutusalueella olevan lihaskudoksen, ja säteillä kipua pitkällekin. N. 70% triggerpisteistä esiintyy samoissa kohdissa kuin akupisteet (Simeon Neil-Asher: Lihasten ja faskioiden triggerpisteiden hoidon käsikirja). Niitä syntyy esim. ryhtivirheiden, lihasepätasapainon ja lihaskuormituksen vuoksi, ja ne voivat kroonistua.

Paineaalto- eli shockwave-hoito

 

Paineaalto- eli shockwave-hoitoa on perinteisesti käytetty jänne- ja kalvoalueiden käsittelyyn.
mm. Seuraavia vaivoja saadaan hoidettua hyvillä tuloksilla
– Plantaarifaskiitti / kantapään & jalkapohjan kipu
– Kyynärpään epikondyliitit (eli tennis- tai golfkyynärpää)
– Akillestendinoosi (krooninen akillesjänteen tulehdustila)
– Patellajänteen tendinoosi
– Jäätynyt olkapää

Lisäksi se tehoaa erinomaisesti urheilijoiden kiristyneiden lihaksien ja kalvorakenteiden aukaisuun (katso tästä lisää siitä, miten paineaaltohoito toimii Jokerien kuntoutuksessa (Linkki) , esim. lantionseudun syvissä lihaksissa ja reiden ulkosivun suoliluu-sääriluusidettä kiristelevien lihasten hoidossa.

Paineaalto pehmittää hyvin myös arpikudosta. Plantaarifaskiitti helpottaa yleensä, kun paineaaltohoito ja kinesioteippaus yhdistetään kalvokäsittelyyn.

Purentalihashieronta/hengityslihashieronta

 

Bruksaatio, eli hampaiden narskuttelu on valitettavan yleinen taipumus. Se lisää niska-hartiaseudun jännitystiloja, päänsärkyä ja voi hoitamattomana johtaa hampaiden kulumiseen tai jopa murtumiseen. Olen kouluttautunut purentalihashieroja, ja erityisesti äänenkäytön ammattilaisten ongelmissa auttava hengityslihashieroja. Purentalihaksia käsitellään sekä suun sisä-, että ulkopuolelta.

Venyttely

 

Passiivinen venyttely, ja kädestä pitäen suoritettu venyttelyn ohjaaminen kuuluvat olennaisena osana hoitoon. Venytys voidaan tehdä osana hoitoa. Venyttely kuuluu myös osana kotona tai harjoittelun yhteydessä tehtäviin liikkeisiin, pitkäkestoisina /staattisina, tai pumppaavasti / dynaamisesti. Paitsi venyttelyä, ohjaan mielelläni myös helppoja, kotona tehtäviä lihaskuntoliikkeitä, joilla lihaksia saadaan jatkossa pidettyä auki.

Kalvokäsittely eli faskiakäsittely tai faskiahieronta

 

Kalvokäsittely eli faskiakäsittely tai faskiahieronta pyrkii tuomaan joustoa lihaksiamme peittäviin lihaskalvoihin, sekä irrottamaan eri kalvokerroksia toisistaan. Liike on normaalia hierontaa hitaampaa, ja tapahtuu kitkan avustuksella. Myös kuivakuppaus toimii erinomaisesti lihaskalvokerrosten erottelemiseen toisistaan, ja sitä kautta niiden välisen nestekierron parantamiseen.

Lihaskalvot eli faskiat peittävät kehomme jokaista lihasta. Lisäksi ne sitovat lihasryhmiä yhteen auttaen myös kehosi liikkuvuuden ja tasapainon säätelyssä. Kun lihas on pitkään kiristynyt (oli syynä sitten treenin tai yksipuolisen työasennon tuoma kuormitus), kiristyy myös lihaskalvo sen ympärillä. Ja vaikka lihas rentoutuisi, saattaa lihaskalvo jäädä kiristelemään, jos sitä ei hoideta. Pahimmillaan kireys voi levitä kehomme kalvorakenteita pitkin pitkällekin.

Kotioloissa faskia rakastaa vettä (joka on sen suurin rakenneosa), pitkiä venytyksiä ja esim. rullausta. Koska lihaskalvon tarkoituksena on tukea lihasta, ei siinäkään pidä mennä liiallisuuksiin.

Tämä lyhyt video kertoo selkeästi, miten faskiakerrokset liimaantuvat rasitettuina yhteen.

Teippaus

 

Teippaus voidaan tehdä n.k. kovalla teipillä (urheiluteippaus) , tai joustavalla teipillä (kinesioteippaus). Urheiluteippaus toimii tukena urheilusuorituksessa. Esim. monet suunnistajat teippaavat nilkkansa ennen epätasaisessa maastossa juostavaa kilpailua. Tällöin teippausta käytetään vain lyhyen ajan. Urheiluteippaus toimii myös tukena paranemisvaiheessa, esim. nilkan jo nyrjähdettyä.

Joustavalla teipillä tehtävä kinesioteippaus perustuu japanilaisen kiropraktikon Kenzo Kazen havaintoihin pinnallisen kudosten liikuttamisen vaikutuksesta lihaskalvokudokseen, sekä nivelten liikeratoihin. Kinesioteippaus voidaan tehdä aktivoivasti (lisäämään jonkin lihaksen toimintaa tai nivelen liikerataa), passivoivasti (estäen, esim. ylirasitustilassa) tai asentoa korjaavasti. Kinesioteippaus voidaan tehdä myös stabiloivasti, kipua lieventävästi tai kudosnestekiertoa parantavasti. Urheilijoiden lisäksi kinesioteippaus hyödyttää erityisesti lihaskivusta pitkään kärsineitä.

Kuivakuppaus

 

Kuivakuppaus on uusi versio vanhasta hoitomuodosta. Vaikka hoitotekniikka on nyt kuuminta hottia, se ei todellakaan ole uusi. Jo muinaiset egyptiläiset ja kiinalaiset harrastivat kuppausta, omasta kansanperimästämme puhumattakaan. Omassa työssäni käytän niin kutsuttua liukukuppausta, joka tehdään silikonikupeilla. Kupin alle muodostuu alipaine, joka lisää aineenvaihduntaa selvästi kuppia liikuteltaessa. Sitkeiden lihas- ja kalvo-ongelmien lisäksi kuivakuppaus on todella tehokasta arpikudoksen pehmentäjänä.

Mobilisointi

 

Mobilisointi on nivelten hellävaraista liikeradan lisäämistä. Siinä jäljitellään nivelen normaalia liukua luiden välillä, ja sillä pyritään lievittämään kipua, lisäämään nivelen liikkuvuutta sekä parantamaan nivelruston aineenvaihduntaa (linkki: Mitä on mobilisointi). Mobilisointi ei koskaan ole manipulointia eli ”naksauttelua”, vaan liikkeet tehdään hellävaraisesti ja asiakkaan omaa liikerataa kuunnellen. Mobilisoinnin apuna voidaan käyttää myös MET-tekniikkaa, joka perustuu ihassupistukseen ja supistusta seuraavaan lihaksen rentouttamiseen.